Češi už se několikrát ukázali jako velmi pokrokoví, pokud jde o využívání nových technologií. Není proto divu, že se pozitivně staví i k umělé inteligenci. Náš průzkum mezi více než 1 000 respondenty napříč českou společností ukázal, že pozitivní nebo otevřený vztah k umělé inteligenci má 41 % lidí. Naopak vyloženě negativně se k jejímu zavádění staví jen 4 % lidí.
10 % lidí má k umělé inteligenci vyloženě pozitivní vztah a často rádo prvky AI využívá. Dalších více než 30 % Čechů je AI a jejímu využívání otevřeno. Nejvíce nakloněni jsou umělé inteligenci podle očekávání mladí lidé, o něco zdrženlivější jsou přitom ženy.
Z hlediska profesí jsou AI výrazně nakloněni techničtí a odborní pracovníci stejně jako specialisté, např. v oblasti zdravotnictví, vědy nebo vzdělávání. Vůbec největšími fanoušky umělé inteligence jsou řídící pracovníci. Kladně se k AI staví více než 60 % z nich a téměř čtvrtina využívá prvky umělé inteligence často už nyní.
„TOP manažeři velkých a technologicky vyspělých firem mají lepší povědomí, co už dnes umělá inteligence dokáže, jak může zvyšovat efektivitu, šetřit náklady nebo zvyšovat výnosy. Zkrátka jak mohou firmy díky vhodné aplikaci umělé inteligence vydělat,“ vysvětluje Mário Mitas, jeden se spoluzakladatelů společnosti Agnostix.
Hudba budoucnosti? Realita už nyní
Přestože konkrétní představy o umělé inteligence bývají obvykle zkreslené, alespoň základní povědomí má většina českého národa. Jen 3 % v průzkumu přiznala, že vůbec netuší, co termín umělá inteligence označuje. Necelá 4 % pak svůj vztah k umělé inteligenci označila jako negativní a vyslovila se proti zavádění AI.
Mnohem více lidí si uvědomuje, že už nyní umělá inteligence v mnoha oblastech pomáhá. Její současný přínos vnímají téměř 2/3 Čechů. „Nějakou formu umělé inteligence implementuje např. na call centru zhruba třetina firem. Příkladem mohou být AI asistentky pomáhající přetíženým call centrům řešit běžné jednoduché dotazy zákazníků. Právě o vývoj a implementaci těchto virtuálních asistentek evidujeme v poslední době veliký zájem,“ popisuje Martin Franc, spoluzakladatel společnosti Agnostix.