Náš HR ředitel Sebastián Šumavský sepsal pro Ekonom autorský článek o dopadu AI na motivační dopisy. Jaký je jeho postoj se dozvíte na následujících řádcích.
Tak už nám umělá inteligence začala psát i motivační dopisy. To je konec, shoduje se část HR obce. Motivační dopisy už dál nedává smysl vyžadovat. Opravdu? Nemyslím si.
Může to znít zvláštně, protože sami se v Agnostixu právě vývojem konverzační AI zabýváme. Možná to ale je i ten důvod, proč podle mě AI nemůže motivační dopisy pohřbít. Vím totiž, jak chatGPT a jiné velké jazykové modely fungují, v čem jsou skvělé a kde mají limity.
Je pravda, že konverzační AI hodně pokročila. Pokud s ní budete při přípravě motivačního dopisu pracovat správně a dáte si záležet, není šance její využití poznat. Ale záleží na tom vůbec?
Na dřeň
Už dříve přece kolovalo po internetu mnoho rad a doporučení, jak napsat motivační dopis plný obvyklých frází. S AI je sice vytvoření generického motivačního dopisu jednodušší, ale tato cesta je i tak pořád prostě špatně.
Vhodnější je využit jazykový model k tomu, aby obsah motivačního dopisu měl tu správnou formu, odladěnou stylistiku, gramatiku a podobně. Tady může AI opravdu hodně pomoct. Ale vadí to?
Tím nejpodstatnějším na dobrém motivačním dopise by měly být přece vlastní myšlenky a osobní informace o adeptovi. Jen tak je pro recruitera cenný, ať už v tom má AI prsty nebo ne.
Motivačním dopisem se dá nejen odlišit a dát najevo zájem, ale může být i užitečný. Lze v něm například vysvětlit souvislosti, které nejsou ze CV patrné a já bych se na ně musel doptávat. A pomůže i “prodat” adepta hiring manažerovi nebo vedení firmy.
Navíc, nalijme si čistého vína, samotný životopis snese leccos. Má dnes někdo čas si všechny informace v něm ověřovat? Motivační dopis proto beru i jako pojištění, že se s adeptem nespálíme. Já osobně dokonce nejdřív čtu motivační dopis, a až pak se koukám na CV nebo LinkedIn.
Rezignace na lidskost
Bez motivačních dopisů můžeme rovnou vybírat lidi podle tabulek. Ale pracovat s lidmi jen na základě dat je nesmysl. Pokud recruiterovi záleží na týmu a firmě, pak nemůže na motivační dopisy jen kvůli AI rezignovat.
A má to ještě jeden rozměr. Třeba tak najdete skvělého adepta, který navíc umí pracovat s AI. A to se vám bude zatraceně hodit.
Originální článek najdete přímo na webu Ekonom.cz.